|
||||||
Adam Kozik Urodzony 24 września 1972 roku w Krakowie. W latach 1993-1998 studiował na Wydziale Architektury i Urbanistyki Politechniki Krakowskiej, gdzie w 1998 r obronił dyplom w Katedrze Projektowania Obiektów Użyteczności Publicznej. Zawodowo zajmuje się projektowaniem architektury . Od roku 2001 prowadzi pracownię projektową architektury Ar -De Studio Architecture & Design (www.ardestudio.pl). Jest autorem wielu projektów zabudowy mieszkaniowej i obiektów użyteczności publicznej, m. in. osiedle "Wielicka Garden" w Krakowie, nagrodzonej w 2017 roku I miejscem w plebiscycie "inwestycja przyjazna mieszkańcom." Jest współtwórcą i projektantem marki „Boomini” (www.boomini.com) W latach 2017-2020 prowadził w Krakowie galerię sztuki współczesnej OFF FRAME CONTEMPORARY ART GALLERY, w której zoranizował kilkadziesiąt wystaw artystów polskich i zaranicznych (Francja, Hiszpania, Peru). W tym okresie współpracował z wieloma galeriami. Zorganizował także we współpracy z paryską galerią wystawę prac Stanisława Szukalskiego połączoną z projekcją zrealizowanego przez Annę Dobrowolską i Leonardo Di Caprio filmu „Struggle”, oraz ze spotkaniem z reżyserem filmu. Brał udział w akcjach charytatywnych, m. in: Jego obrazy trafiły do prywatnych kolekcjonerów sztuki w Paryżu, Nowym Jorku, Montealu, Cambridge, Korfu oraz w Polsce.
|
![]() |
|||||
Zdjęcie: Olga Briginets | ||||||
![]() |
||||||
![]() Zdjęcie: Olga Briginets |
"Już jako dziecko interesował się sztuką, obserwując twórcze
pasje członków rodziny. Sam jednak, będąc ścisłym umysłem,
uczęszczał do technikum elektronicznego, a później, w 1993 r.
– po raz pierwszy świadomie łącząc artystyczną kreatywność i
logiczno-matematyczne predyspozycje – podjął studia na Wydziale
Architektury i Urbanistyki Politechniki Krakowskiej. Jednocześnie
zainteresował się twórczością ojców sztuki nowoczesnej,
przede wszystkim Cézanne’a i Picassa. Analiza ich sposobu
przedstawiania przestrzeni i brył – upraszczanych lub
rozkładanych przez nich na części pierwsze, poddawanych mniej lub
bardziej skomplikowanym przekształceniom i wreszcie rekonstruowanych w
formie nowych struktur – pozwoliło mu „poczuć” formę,
a w konsekwencji także przestrzeń. Inspirując się analitycznym
podejściem mistrzów sztuki współczesnej do kwestii
struktury dzieła i przedstawianych form, zaczął budować w sposób
bardziej świadomy własne kompozycje, tak artystyczne, jak i
architektoniczne. Wówczas powstawały jego pierwsze prace, m.in.
martwe natury inspirowane analogicznymi dziełami
Cézanne’a, należącymi do kanonu sztuki XX wieku.
Drugim obok mistrza z Aix ważnym źródłem natchnienia był dla Kozika Pablo Picasso i artyści z jego kręgu. Ich kubistyczne kompozycje odkrywały przed nim nowe możliwości i zachęcały do własnych eksperymentów z formą. Ale poza tymi „głównymi” inspiracjami, jako początkujący adept architektury i malarstwa nie wahał się też czerpać z innych źródeł i poszukując własnego stylu, spoglądać m.in. w stronę Nowosielskiego czy Kandinsky’ego. Na pierwszy rzut oka te artystyczne fascynacje mogą wydawać się heterogeniczne i zaskakująco niejednolite. W rzeczywistości, układają się one w spójną całość. Wszystkich bowiem wymienionych artystów łączy jeden aspekt ich twórczości: umiejętność syntezy. Ta właśnie analiza i transformacja form, kształtów, przestrzeni – przekształcanych w spójną, syntetyczną kompozycję, stanie się także z czasem jednym z charakterystycznych elementów koncepcji artystycznej Adama Kozika." dr Magdalena Sawczuk
fragment z książki: ZDYSCYPLINOWANY BUNTOWNIK |